Öncelikle Pazarlama temelli
bir eğitim geçmişim ve alakam olduğu için böyle bir yazı yazıyorum. Yazıyı yazmamı
tetikleyen en büyük etken Salih Tahir (@salihtahir) olduğu için, bu yazımı
kendisine atfediyorum.
Pazarlama insanın içindeki
ihtiyacı, merakı ve kullanma arzusunu ortaya çıkaran bir felsefedir. Bu
tanımıyla satış fiilinden ayrılır. Satış herhangi bir enerji harcamadan
tüketici veya kullanıcının ürün veya hizmeti satın alma işlemidir. Ürün, hizmet
veya marka için yazının devamında ortak ad olarak markayı kullanacağım.
Hiç kuşkusuz Pazarlama markanın
en önemli aşamasıdır. Marka ne kadar iyi veya ne kadar vazgeçilmez olursa olsun,
pazarlanmak zorundadır. Bu zorunluk markanın doğduktan sonra beslenmesi gereken
bir bebek ihtiyacı gibidir. Sadece doğması bir anlam ifade etmez. Markanın doğumuna
dair bir pazarlama süreci gerekmektedir.
Marka oluşturulduktan sonra tanıtım yapma ve tutundurma
ihtiyacı doğar. “Üretim ile son
kullanıcı arasındaki tüm aşamalar Pazarlama” olarak tabir edilir. Bunların
başında tanıtım (ürün lansmanı) gelir. Markanın doğuşunu duyurmak için potansiyel müşteri
araştırması yapmak gerek. Bilginin kimlere ulaşacağı, kimlere satılacağı veya
kimlerin kullanacağı tespit edilir. Tanıtım işlemi ile birlikte nereler de
pazarlanacağına dair Pazar Araştırması yapılır.
Markanın yaşam eğrisi öngörülür. Cola
turka ve Didi markalarının
ortaya çıkış örneklerinde gördüğümüz üzere, öngörülemeyen bir talep karşısında
pazarlamama taktiği uygulanmış ve ürün arzı talebi karşılayamamıştır.
Bilgi çağında bir pazarlama envanteri çıkarılıp doğru
kişilere tanıtımını yapmak kolaylaştı. Markanın yönlendirilmesi ve tüketiciye
sunulması işlemi teknoloji gözetilerek yapılmaktadır. Bireysel markanın
pazarlanması hususunda tüketici ve kullanıcıya doğrudan ulaşılabiliyor. Bu sayede
pazarlama içerisinde bulunan lansman, reklam ve tutundurma daha basit bir
şekilde yapılabiliyor. Günümüzde markaların kolay tükenebilir olduğu göz önünde
bulundurulursa, pazarlama kısmına daha fazla yük binmektedir. Dünyanın en büyük
ve en eski markası olan Coca Cola nın sürekli reklam ve tanıtım yaptığını
unutmayalım.
Bireysel markanın pazarlanması konusunda yine aynı şekilde irdelenmelidir. Profesyonel bir özveri uygulanmalı. Bireysel
marka olarak bir iş başvurusunda bulunduğunda markanın felsefesini ve
hissiyatını yansıtmalısın. Markaya dair artıları ve mesajı iletip farkın dalık yaratmalısın.
Üniversite eğitimim esnasında
gelmiş geçmiş ilk pazarlamacının Şeytan olduğunu öğrenmiştim. Adem ile Havva ya
yememeleri öğütlenen ve yemeyi akıllarından geçirmedikleri bir elmayı
pazarlamıştı. Burada esas olan markanın tüketici veya kullanıcı tarafından bir
ihtiyaç olup olmadığı değil, almaya ve kullanmaya mecburmuş gibi
hissettirmektir. Bu sayede marka pazarlanabilinir olur.
“Gayesi Olan Her Marka Pazarlanmaya Muhtaçtır.”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder